Vi har sammanställt några av våra mest återkommande frågor och svarat på dessa. Detta kommer underlätta för Dig som går i tankarna att anlita vår städfirma i Västerås att flyttstäda Din bostad åt Dig!
Frågor gällande flyttstädningar
Fråga: Hur långt i förväg behöver jag boka?
Svar: Vi har i perioder väldigt högt tryck på bokningar. Det är därför bra att vara ute i så god tid som möjligt. Om du bokar ca tre veckor innan brukar det inte vara problem med platstillgång men vi kan aldrig garantera det innan bokningen är inlagd.
Fråga: Vad behöver jag förbereda inför städning?
Svar: Det är viktigt att du läser de bifogade Pdf-erna du har fått med offerten. Där står det vad som behöver tänkas på tex Kyl och Frys ska vara avfrostade när vi får tillträde till lägenheten/huset. Denna avfrostning ansvarar du som beställare för.
Fråga: Hur fungerar det då personen som bott i lägenheten är avliden?
Svar: Vi utför även städningar av dödsbo. Det som är viktigt att veta då är att det inte går att använda sig av RUT-bidrag då. Det är därför viktigt att ni redan vid bokning meddelar oss att det gäller ett dödsbo.
Fråga: Varför behöver ni mitt personnummer?
Svar: För att vi skall kunna ansöka om RUT vid skatteverket behöver vi ditt personnummer. Det görs även en kreditupplysning eftersom betalningen sker mot 10 dagars faktura. Om du inte vill att vi gör en kreditupplysning på ditt personnummer går det även att betala via direktfaktura som skall betalas i samband med bokningen.
Fråga: Står ni för utrustning och materiel?
Svar: Ja, vi har med allt vi behöver för att utföra städningen. Vi behöver dock veta om vi tex behöver ha med en stege för att nå vissa fönster eller liknande.
Fråga: Kan jag ta med mig all belysning i lägenheten innan städningen?
Svar: Vår personal behöver bra belysning för att kunna se att de utför ett bra jobb. Därför behöver det finnas belysning kvar i bostaden. Det behöver dock inte vara taklampor utan det går bra med golvlampor eller bygglampor.
Fråga: Om jag behöver jobba den dagen ni städar hos mig, hur gör vi enklast?
Svar: Har ni något viktigt att närvara på strax efter 08:00 ( oftast tiden för överlämning av nyckeln). Ofta går det också att gömma nyckeln i lägenheten (tejpa fast under vasken i köket eller bakom ett element), så kan vår personal låsa när de är klara med städningen och lägga nyckeln i brevlådan när de går. Förseningar kan uppstå på grund av förseningar i trafik mm. trots att vi självklart gör allt vi kan för att detta inte skall ske. Du kan också kontakta din städkontakt du har blivit tilldelad vid bokning för att komma överens om en nyckelöverlämning som passar er båda.
Fråga: Hur lång tid tar städningen?
Svar: Det går inte att säga exakt hur lång tid städningen tar eftersom det är många faktorer som spelar in, tex typ av fönster, element mm. Om ni önskar att städningen är klar vid en viss tid kan ni skriva med det i er intresseanmälan så gör vi allt för att tillgodose ert önskemål.
Fråga: Är det något ni vill veta inför städning hos mig?
Svar: Vi behöver veta allt som kan påverka städningen. Så som ”Ett fönster går inte att öppna” ”Vi har lämnat kvar 3 skåp till nästkommande hyresgäst/köpare” “Laminatgolvet i köket är lättrepat”.
Fråga: Vad gör jag om jag inte är nöjd med min städning?
Svar: Vi har städgaranti vilket innebär att du har sju dagar på dig att besiktiga städningen och meddela oss om det är något du inte är nöjd med. Om det är något i din städning du vill reklamera ringer du din städkontakt du har blivit tilldelad vid bokning så att ni kan komma överens om en tid de kan komma och åtgärda bristerna.
Fråga: Hur får jag min faktura?
Svar: Fakturan skickas till din emailadress du kontaktat oss med. Den bifogas ett mail som PDF-bilaga. Betalningsperioden är på 10 dagar, från den dag städningen är genomförd.
Fråga: Hur betalar jag?
Svar: Genom faktura som skickas till dig som PDF-bilaga i ett mail efter utförd städning och är på tio dagars betalningsperiod, från det att städningen är genomförd.